Essential For Living is een curriculum voor functionele levensvaardigheden. Het maakt gebruik van op feiten gebaseerde strategieën en methoden om fundamentele vaardigheden aan te leren die de communicatie verbeteren en uitdagend gedrag verminderen. Levensvaardigheden die in het EFL-curriculum worden aangeleerd, hebben een directe invloed op de kwaliteit van leven van het kind en van hun gezin.
Veel kinderen met matige tot ernstige beperkingen en een beperkt vaardigheidsrepertoire ervaren tekortkomingen in de acht essentiële vaardigheden:
- Verzoeken doen (eisen)
- Wachten na het maken van verzoeken
- Verwijderingen accepteren — Overgangen, delen en om de beurt wisselen
- Vereiste taken voltooien — Eerder verworven taken voltooien wanneer daarom wordt gevraagd
- “Nee” accepteren
- Volgende aanwijzingen met betrekking tot gezondheid en veiligheid
- Vaardigheden in het dagelijkse leven met betrekking tot gezondheid en veiligheid voltooien
- Vaardigheden met betrekking tot gezondheid en veiligheid tolereren
Deze vaardigheden worden ook wel ‘de onmisbare vaardigheden’ genoemd en zijn enkele van de eerste vaardigheden die in Essential for Living aan bod komen.
De acht vaardigheden worden op hun beurt weer opgeknipt in zogenaamde MUST-HAVE, SHOULD-HAVE, GOOD-TO-HAVE en NICE-TO-HAVE vaardigheden.
Daarnaast is er ruim aandacht voor o.a. probleemgedrag dat het aanleren van vaardigheden kan verstoren.
Bij ABA draait alles om het gebruik van de wetenschap van gedrag om te begrijpen waarom gedrag plaatsvindt, hoe gedrag te veranderen en hoe praktische vaardigheden, communicatie en taal aan te leren.
EFL gebruikt ABA-protocollen en methoden binnen de natuurlijke omgeving zoals; positieve bekrachtiging, snelle vervaging en taakanalyse, zodat onze kinderen een zeer positieve ervaring hebben bij het leren en hun volledige potentieel kunnen bereiken.